Ginetta G20 Cup deltävling 2 – en ren mardröm

0 Comments

Ginetta G20 Cup

Problemen började redan torsdag kväll, precis när vi kommit fram till banan, med att transportbilen gav upp och fick bärgas från bandepån då vattenpumpen skurit.

Fredagen (testdagen) gick ganska problemfritt och jag fick en hel del varv och vi mixtrade med setupen på bilen.

På lördagen skulle jag bara köra ett pass, tidkörningen. Till en början så kändes bilen bra och jag hade bra fart, men efter några varv så började problemen från Kinnekulle med effektförlust att dyka upp. Trotts det så lyckades jag sätta femte snabbaste tid.

Söndagen var racedag och två finaler väntade. Efter att ha gjort rent kontakterna igen, som visade sig vara lösningen på problemet i Kinnekulle, rullade jag ut för att köra den första finalen. Bilen kändes bra men strax innan halva loppet gått så skulle jag bromsa mig förbi framförvarande bil men missade bromspunkten och hamnade i spenaten och fastnade där..

Till race två tömde vi bilen på lecakulor och ändrade lite på inställningarna på bilen. Vi tittade också noggrant igenom kontakterna igen, trotts att motorn gick bra passet innan. Avåkningen resulterade i en startposition näst längst bak i fältet, ruta 16. Starten gick och jag tog sju bilar i de första två böjarna. Två varv senare hade jag passerat två bilar till och jagade ledarklungan då jag återigen förlorade nästan all effekt i motorn. Mycket besviken fick jag rulla in i depån och bryta tävlingen.

Nu har vi ca tre veckor på oss att lösa problemet med effektförlusten innan deltävling tre i Gottland ring 15-16/6.