Header image

Premiär i Ginetta G20 Cup på Kinnekulle!

Postad av Stavros i Racing

30/4 2012

I helgen 27-29 april var det premiärrace i Ginetta G20 Cup på Kinnekulle-Ring.

Dag 1

Premiärhelgen inleddes med två testpass à 20 min på fredag eftermiddag. Det första passet började inledningsvis bra, men efter bara tre körda varv började jag tappa effekt och varvtal i motorn och fick köra in i depån och bli stående där resten av passet.

Inför det andra träningspasset spände vi gaswiren som hade slackat lite och som vi trodde orsakade effektförlusten.
Precis när vi fick klartäcken att rulla ut på banan för att påbörja det sista tränningspasset för dagen så började regnet ösa ner. Jag hade bra fart i regnet och var bland de snabbaste på banan trotts att jag körde med torrdäck. Efter att halva passet gått hängdes röd-flaggen ut då en av förarna körde av banan och in i räcket och det var färdigkört för dagen. Problemen med effektförlusten verkade ha löst sig efter att vi spänt upp gaswiren och efter att ha putsat rent bilen åkte vi till hotellet.

Dag 2

Schemat för lördagen var förarsammanträde, ett träningspass, tidskval och final 1 på 15 varv.

Jag åkte ut med stora förhoppningar efter att det gått bra på sista passet och motorproblemen var lösta.
Men efter ca tre varv då jag fått temp i däck och motor kom effektförlustproblemen tillbaka. Jag fick åter igen åka in i depån för att undersöka problemet. Gaswiren var det inga problem med längre och vi började nu misstänka att det var något fel på tändspolen då vi upptäckte att motorn bara gick på hälften av cylindrarna.

Med ny tändspole och tändstift och nya förhoppningar var det dags för tidskval, men problemen kvarstod. Så fort jag började få rätt temperatur i motorn och däcken började jag tappa effekt. Motståndarna flög förbi mig på rakstäckorna och jag åkte åter igen förtvivlad in i depån.

Vi körde återigen en elektronisk felsökning och upptäckte nu att det var glapp och korrosion på kontakterna till spridarna på de cylindrarna som inte fungerade. Vi gjorde rent kontakterna och gjorde ytterligare en check. Inget annat såg ut att vara fel så vi hoppades nu på att problemet var löst.

Tiden som jag fick på tidskörningen räckte inte långt och jag fick starta på ruta 13 av 14 i första finalen. Jag kände redan på formationsvarvet att motorn kändes mycket piggare. Efter en bra start och en motor som fungerade påbörjade jag en aggressiv jakt på bra placeringar. Efter några varv låg jag på en femte plats och jagade toppen. Men efter en för aggressiv start  överhettade jag däcken och fick kämpa för att hålla bilen på banan. Tyvärr så var jag allt för ivrig och tappade kontrollen över bilen och sladdade av banan. Den missen kostade mig dyra sekunder och jag gled ner till platsen jag startade på och final 1 slutade till slut med en nionde plats för min del.
Dagen rundades återigen av med putsning av bilen och en bultcheck.

Dag 3

På sista dagens schema var det bara två pass som skulle köras, ett warm-uppass på 15 min  och final 2 på 15 varv.

På warm-upen experimenterade vi lite med däckstryck jag fick fokusera på körningen utan några onödiga depåstopp denna gång.

 

Snabbaste tiderna i final 1 avgjorde startordningen i final 2 och jag hade nu startruta nr6. Taktiken för final 2 var att köra i ett mer skonsamt tempo för däcken och försöka vara så jämn och så snabb som möjligt tidsmässigt. Efter en bra start igen och lite avvaktande i första kurvan kom jag ut som sexa. Efter några fighter de första varven med om femte platsen lyckades täten dra ifrån och jag hade ca hela rakan till fjärde man. Med bara tre varv kvar att köra hade jag kört ikapp fyran och började planera en omkörning. När två varv återstod hade jag nu tagit över fjärdeplatsen efter en liten kamp. På sista varvet var jag även ikapp tredje man men en gulflagg hejdade en omkörning och tävlingen avslutades med ett dragrace på raksträckan mot målflaggen och det saknades ca 50 cm till 3:e platsen.

Nu har jag fått upp förtroendet rejält för både min körning och bilens kapacitet och ser verkligen fram emot nästa deltävling i Anderstorp 19-20 maj!

Bilder från tävlingen finner du här!

Du kan följa alla kommentarer via RSS 2.0 Du kan kommentera, eller skicka trackbacks.

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>