Header image

Träningsläger i Spanien och Pallplats på min Banracingdebut!

Postad av Stavros i Racing | Tävlingar

24/2-4/3-2012

Vecka 9 har varit en mycket intensiv vecka. Jag har varit mekaniker och förarcoach i karting i Spanien åt SODA och gjort min banracingdebut i Mantorp!

Träningsläger i Spanien

I fredags (24/2) flög jag ner till Spanien där jag skulle ägna mig åt karting i en vecka. Jag landade i Barcelona på kvällen och åkte till hotellet i Venderell ca 16 mil söder om Barcelona. När jag anlänt till hotellet och träffat resten av SODA-teamet fick jag reda på att banan vi skulle träna var upptagen pga tävling lör-sön, så vi skulle bege oss till Zuera ca 20 mil bort och träna där under helgen istället.

Lördagen 25/2 tillbringades på den 1700m långa Zuera-banan, som egentligen är en roadracingbana. Mitt uppdrag där var att meka åt Rotax Juniorföraren Julius Celik. Efter att ha fått bra speed på Julius körde även jag några varv på den snabba banan i en KZ2.

Söndagen 26/2 tog vi sovmorgon och stannade kvar i Venderell och tittade på tävlingen som kördes på banan samtidigt som vi drevade om och ställde in kartarna efter den mer kurviga banan. Runt kl 15 var tävlingen slut och vi kunde börja träna. Banan stänger egentligen kl18 men eftersom vi fick börja köra senare pga tävlingen så tändes strålkastarna på banan och vi fick köra några timmar i mörker, en mycket häftig upplevelse och syn för åskådarna!

Mån-tor var det full fart hela dagarna med mekande och körning och dagarna flöt på bra utan större bekymmer.

På torsdag eftermiddag anordnades ett mekanikerrace, en hyrkarttävling för alla gokartmekaniker som var med på träningslägret. Vi fick lottade kartar och startordning och när flaggan föll var det tio minuters race. Eftersom jag var med som mekaniker och coach fick jag också vara med och tävla. Jag hade otur med lottningen av startposition och fick starta från ruta 13 av 15. Men all hyrkartåkning som jag ägnat mig åt hela vintern gav resultat. Efter 10 minuters tuff körning lyckades jag köra om personen som ledde i sista kurva
Efter att alla kört klart på torsdag började vi smått med att packa kartar och göra i ordning tält etc. inför hemfärden. På fredagen rev vi resten tälten och lastade in det sista i lastbilen och begav oss tillbaka till Bracelona för att flyga hem. Då vi hade några timmar över tills planet skulle lyfta tog vi en sväng förbi Circuit De Catalunya och tittade på F1-tester!n på sista varvet och vinna racet.

24h Winterhell på Mantorp Park 3-4/3-2012!

Efter att ha landat i Skavsta vid midnatt var det raka vägen till ett hotell i Linköping för att ladda inför min banracingdebut som var ett 24 timmar långt race! Jag körde i team Tottes Ligister som bestod av förarna: Stavros Tentis, Fredrik Lestrup, Ola Lennström, Totte och Gerth.

Schemat för helgen var enligt följande:

Lördag 3/3

10.00 anmälan öppnar
10.30 besiktning
11.30 Förarmöte
12.00 Testkörning av banan.
13.00 Start 24h Winterhell Mantorp Park

Söndag 4/3

13.00 Målgång 24h
13.30 Prisutdelning

Då jag aldrig kört bil på bana tidigare fick jag åka med som passagerare när Totte testkörde bilen några varv på träningen. Efter det fick jag också känna lite på bilen under några få varv innan det var dags för race. Det var en ovan känsla att sitta fastspänd i en bil med tak och köra på en stor bana jämfört med kartingen.

Vi delade upp stinterna innan racet baserat på hur länge bensinen räckte per tankning och minsta antalet tillåtna depåstopp. Totte fick köra första stinten, följt av Gerth och runt 16.30 var det min tur. Några varv in på min första stint  började jag känna mig säker i bilen och lärde mig lita på greppet och började prestera bra och jämna tider. Men efter lite mer än en timme började det bli mörkt och att vi glömde ta av skyddskåporna till strålkastarna på bilen gjorde inte situationen lättare. Efter ca 1h och 45 min var det dags för byte och nästa förare fick ta över.

Stint nummer 2 för mig var mellan 23.40 och 01.30. Det var väldigt speciellt att tävla på natten. Banan var full med vrålande bilar med enorma strålkastare på och man blev bländad nästan hela tiden. Mina första varv på denna stint var halvtaskiga då jag hade svårt att fokusera på körningen när min uppmärksamhet hela tiden snoddes av strålkastare i backspeglarna. Men när jag började få till körningen och fokusera framåt gick det fotrare igen. När allt gick som bäst och det bara var 15 min kvar på min stint tappade jag fokus igen missbedömde ingången i en kurva, fick sladd på bilen och backade  av banan i ca 80km/h. Jag stannade upp i en sandfålla efter att lyckats undvika däckstravar och murar som tur var. Bilen klarade sig utan några skador så jag tog mig fort upp på banan igen och fortsatte köra. När jag kört klart min nattstint fick jag sitta och hålla Fredrik L och Ola L sällskap via radion när det turades om att köra och de andra sov.

I gryningen fick jag ta en paus och sova två timmar innan det var dags att förbereda mig för min sista stint 11.30-13.00. Det hade hänt massor under de timmar som jag sov; vi hade tagit över ledningen från att ha legat på en tredje plats, sen tappat ledningen då vi var tvungna att byta ut luftintaget på bilen då den lät för mycket. När det var min tur att köra var vi tre varv efter den bilen som ledde i våran kategori och trean i kategorin låg tio varv efter oss. Min uppgift var nu att försöka köra in så mycket som möjligt på den ledande bilen och försöka sätta press på ledarna. Men så fort jag kom ut på banan fick jag besked från depån att bromsbeläggen på våran bil nästan var helt slut så jag skulle komma in i depån för ett bromsbyte. Stoppet kostade oss över ett varv. Med fräscha belägg satte jag högsta fart och körde hela tiden över fyra sekunder snabbare per varv än ledaren. Jag hade kört in tiden vi förlorat på stoppet men med bara fem minuter kvar av racet efter det var det bara att ta bilen i mål och vi fick nöja oss med en 2:a plats i våran grupp och 3:a total.

Detta race har varit en perfekt lektion för mig och jag har nu fått mig ett riktigt smakprov på hur det är att köra banracing.

Jag vill tacka team Tottes Ligister som gjorde ett otroligt bra jobb med skötseln av bilen under racets gång och som litade på att jag kunde prestera.

 

Du kan följa alla kommentarer via RSS 2.0 Du kan kommentera, eller skicka trackbacks.

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>